Studiestugan - extra studiestöd för goda resultat
Med satsningen studiestugan vill Vittra Södermalm ge sina elever mer lärarledd lektionstid i mindre grupper. Nu utökas studiestugans tider efter stor efterfrågan.
För att erbjuda eleverna i årskurs 4–9 extra studietid har Vittra Södermalm startat studiestugan – en satsning som ska ge elever en möjlighet att fördjupa sig i ett ämne, för repetition inför ett prov eller för att ta igen missade lektioner.
– Vi ser att många elever har behov av fler lärarledda lektioner i mindre grupper, säger Pernilla Schoultze Barrientos, rektor på Vittra Södermalm.
Kan förbereda inför gymnasieval
För elever i årskurs 9 ger studiestugan en extra möjlighet att förbereda sig för gymnasievalet.
– En elev som ska söka gymnasieskola kan ha tänkt att den ska gå ett visst program, men efter öppna hus och mässor ändrat sig och vill byta inriktning. Då är det ett perfekt tillfälle att fokusera på de ämnen som passar det nya gymnasieprogrammet.
Studiestugan är schemalagd både före och efter ordinarie lektionstid.
– Vi lade till extra tid för studiestugan efter årsskiftet eftersom det både efterfrågats och är väldigt uppskattat av både elever och vårdnadshavare.
Samhällsperspektiv i undervisningen
Vittra Södermalm är en samhällsengagerad grundskola med årskurserna 4–9 med cirka 250 elever. Med sin profil vill skolan bidra till ett demokratiskt och hållbart samhälle där eleverna ges kunskap för att bli goda samhällsmedborgare, som gör medvetna val och ser nya möjligheter.
– Vårt mål är att eleverna ska bli medvetna om sig själva och världen omkring sig. Vi engagerar oss för vår omgivning och tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning. Vi jobbar för en modig kultur där vi låter varje individ ta plats för att de ska känna att de kan vara med och påverka samhället till det bättre, säger Pernilla.
Kopplat till det har skolan något de kallar för Vittraförmågorna – kreativitet, ansvar, tilltro, samarbete, planera och utvärdera samt uthållighet – som syftar till att stärka elevernas personliga utveckling och ge dem strategier för att lära.
– Vi arbetar olika med detta beroende på ålder och varje barns förutsättningar. Det är elevernas framtidsförmågor, genom att öva på och utveckla dessa får eleverna med sig ett mervärde för resten av livet.