×
 

Hoppa till innehållet

Om oss på Vittra Sollentuna

Hos oss går elever från förskoleklass upp till årskurs 9

På Vittra Sollentuna arbetar vi för att varje elev ska utvecklas, utmanas och vilja lära sig mycket. Vi arbetar med ett varmt och tydligt förhållningssätt och tydliga förväntningar. Detta genomsyrar hela skol- och fritidsdagen med närvarande vuxna och gemensamt framtagen dag- och lektionsstruktur oavsett lärare och klassrum. Vi har också en utökad timplan i svenska där alla våra elever F-9 ingår i en liten läsgrupp två gånger i veckan för läsning är avgörande för all inlärning.

Att vara en samhällsförankrad grundskola ger våra elever mening och lust att lära, bland annat genom att vi anordnar äventyrsdygn med skogen som klassrum för alla våra elever varje år. Trygga elever som lär känna sig själva förstår samhället bättre och kan påverka det.

Vittra är en idé- och värderingsstyrd organisation. Det betyder att alla medarbetare jobbar mot samma pedagogiska mål – ett medvetet lärande där vi kan göra skillnad för våra barn och elever.

Vittra Sollentunas språksatsning

Hos oss på Vittra Sollentuna finns elever med många olika språk och bakgrunder. Vi ser på vår flerspråkighet som en resurs och möjlighet. Vi låter våra elever bevara deras identitet och nyttja de språkkunskaper de redan har för att lära sig och utveckla ett nytt språk – svenska som andraspråk.

Vi arbetar för att utveckla ett arbetssätt som gynnar alla elever och ger dem möjlighet att ta till sig språket för vidare teoretisk och personlig utveckling. Vi tar stöd i forskning kring barns och ungdomars språkutveckling generellt och specifikt kring skriv- och läsutveckling. Vi ser att även elever med svenska som förstaspråk gynnas av de metoder vi tillämpar.

Elever i klassrum på Vittra lyssnar till lärare som läser högt ur en bok

Detta gör vi på Vittra Sollentuna

  • Nyanlända elever får intensiv undervisning i det svenska språket.
  • De får hjälp med andra ämnen på sitt modersmål. Här har vi ett kontinuerligt samarbete med SVA-lärare och studiehandledare för att hjälpa eleverna nå målen.
  • Vi har ett ämnesintegrerat arbetssätt där vi arbetar med projekt och teman över ämnesgränserna. Lärarna samarbetar kring ämnesspecifika begrepp. Eleverna får fördjupa sig inom ett område, både kunskaps- och begreppsmässigt. På så sätt utvecklar vi ett gemensamt professionellt språk på skolan.
  • Vi lägger stor vikt vid det kollegiala lärandet, lett av förstelärare som har sin kompetens inom språkutveckling och språkutvecklande arbetssätt. De skapar ett gemensamt språk och förhållningssätt med sin grund i aktuell forskning för att stödja pedagogerna på skolan i det vardagliga arbetet med språkutveckling.
  • Förstelärarna tar fram praktiska tips kring uppbyggnad av lektioner, planeringar och bedömningar samt information om pedagogiska strategier vid undervisning och bedömning av elever med svenska som andraspråk och andra språkliga variationer.

Gör ett digitalt besök hos oss

Välkommen in på en digital rundtur i våra lokaler.

Välkommen att besöka oss på Vittra Sollentuna

Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.

Kvalitetsrapport

Varje läsår publicerar vi en kvalitetsrapport för skolan. Den kan du läsa här.