×
 

Hoppa till innehållet

En vanlig dag En vanlig dag på vårt låg- och mellanstadium

En trygg och medveten start på dagen
Varje morgon i årskurs F–6 på Vittra Vallentuna börjar med en samling tillsammans med ansvarspedagogen – en stund för att landa, gå igenom dagens schema, dela tankar och ibland starta med en kort gemensam aktivitet. Många morgnar inleds också med arbete i Vittraboken, där eleverna reflekterar över sin egen lärresa.

Lärande som anpassas efter varje elev
Under förmiddagen följer eleverna ett varierat schema med utrymme för både eget ansvar och samarbete. Undervisningen anpassas efter elevernas behov och blandar lärarledda genomgångar med självständigt arbete.

Rörelse, lek och gemenskap
Dagen innehåller flera rörelsepauser – en förmiddagspaus, en längre lunchrast och en eftermiddagsrast – då eleverna får springa, leka, umgås och delta i lärarledda aktiviteter på skolgården.

Förbereder för trygg övergång till högstadiet
I lågstadiet har eleverna största delen av sin dag med sin ansvarspedagog, medan mellanstadieeleverna successivt får möta fler ämneslärare i olika klassrum. På så sätt skapas en trygg övergång mot högstadiets arbetssätt.

Avslut och reflektion av dagen
Dagen rundas ofta av med en gemensam reflektion, där eleverna sammanfattar dagens lärande och blickar framåt. För mellanstadiet erbjuds också läxhjälp – ett stöd för att stärka självständighet och fördjupa kunskaper.

Fyra klasskompisar håller om varandra och ler

En vanlig dag på vårt högstadium

Mobilfria skoldagar
Högstadieeleverna börjar sin skoldag med att lämna in sina mobiltelefoner – en enkel men viktig rutin som skapar lugn och fokus inför skoldagen. Varannan dag inleds med en kort samling tillsammans med ansvarspedagogen, där viktiga uppdateringar delas och dagen får en tydlig och trygg start.

Undervisning som skapar engagemang

På högstadiet möter eleverna olika lärare i olika klassrum beroende på ämne. Det ger dem både variation i vardagen och möjlighet att fördjupa sig tillsammans med ämnesspecialister. Undervisningen varvas mellan lärarledda genomgångar, samarbeten i grupp och självständigt arbete – allt för att främja både förståelse, ansvar och engagemang.

Pauser som ger energi
Mellan lektionerna ges kortare pauser där eleverna får möjlighet att förflytta sig och förbereda sig inför nästa ämne. Under lunchen får de en längre paus – en viktig stund för återhämtning, gemenskap och rörelse, både inomhus och ute på skolgården.

Avslut och stöd på elevens villkor
Skoldagen rundas av med dagens sista lektion, men för många slutar inte lärandet där. Under vissa dagar finns det tid avsatt för studiestöd, läxhjälp eller extra tid för att komma vidare i sitt arbete – alltid med elevens utveckling i fokus.

Två elever står i slöjdsalen och bygger en fågelholk i trä

Vittras grundskola i Vallentuna

Förskoleklass till årskurs 9

På vår grundskola i Vallentuna går elever från förskoleklass upp till årskurs 9. Vi delar in våra årskurser i miniorer som motsvarar lågstadiet, juniorer som motsvarar mellanstadiet och seniorer som motsvarar högstadiet.

Hos oss står det medvetna lärandet i fokus – att eleverna först blir medvetna om sig själva och sin utveckling, för att därefter lära sig om samhället och hur de kan påverka det. Här kan du läsa mer om vad det innebär.

Högstadieelev sitter i klassrummet med en bok framför sig.

Vill du söka till vår skola?

Skolvalet är viktigt och det gäller att hitta skolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till Vittra Vallentuna? Ställ ditt barn i kö och börja samla ködagar.

Här växer människor och kunskap

  • Vittraförmågorna

    Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. De Vittraförmågor vi alltid jobbar utifrån är tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera & utvärdera och samarbete.

    Glad elev sitter vid sin skolbänk i klassrummet på Vittra och gör skolarbete
  • Kvartersmålen

    På Vittra arbetar vi med projekt kopplade till FN:s globala mål för hållbar utveckling. Detta gör vi tillsammans med lokala organisationer för att förbättra samhället omkring oss. Vi engagerar våra barn, elever samt personal och tillsammans gör vi skillnad.

    Elever och lärare tittar på jordglob
  • Vittraboken

    I Vittraboken får ditt barn reflektera över sin lärprocess och får en medvetenhet kring sin utveckling. Våra elever använder även Vittraboken för att planera och utvärdera sitt skolarbete för att få struktur i sin vardag och lära sig att ta ansvar för sitt lärande.

    Pedagog sitter på huk vid en elev som sitter och gör skolarbete vid sin skolbänk

Vittras pedagogik

Medvetet lärande

Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.

Modig kultur

Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.

Tydlig struktur

Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.

En elev i förskoleklass på Vittra skriver i en bok under en lektion.

Välkommen att besöka oss på Vittra Vallentuna

Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.