Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
Vår förskola i Vallentuna består av fyra olika avdelningar. Fjärilen med barn i åldern 1-2,5 år, Humlan och Nyckelpigan med barn i åldern 2,5-4 år och Tigrarna med förskolans samtliga 5-åringar.
Vi erbjuder frukost till de barn som har behov varje morgon från klockan 07:00. Lunch serveras runt klockan 11:00. Alla femåringar går till skolans matsal och äter lunch medan de andra avdelningarna får en matvagn till sig för att avnjuta lunchen i förskolans lokaler.
På vår förskola arbetar vi aktivt med hållbar utveckling och för att det ska genomsyra hela vår utbildning. År 2020 blev vi certifierade med Grön Flagg genom Håll Sverige Rent och sedan dess har vi arbetat med hållbarhet som en stående del i vår undervisning och på schemat.
Valet av förskola är viktigt och det gäller att hitta förskolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till förskolan på Vittra Vallentuna? Gör en köanmälan!
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
När du tackat ja till din plats skickar vi hem all information kring inskolningen.
Vi har en 3-dagars föräldraaktiv inskolning. Det innebär att du som förälder är med ditt barn under inskolningens första tre dagar, så att ditt barn kan lära känna pedagogerna och blir trygg i miljön. Du är då aktiv i verksamheten, tar hand om ditt barn och till exempel byter blöjor. Resterande dagar, av den totalt två veckor långa inskolningen, vill vi att du är på stand-by på telefon. Efter ett par veckor har vi ett uppföljningssamtal i grupp.
Ta med blöjor och extrakläder, exempelvis regnkläder och gummistövlar och ett ombyte (strumpor, underkläder, överdel och underdel). För de barn som sover ute under dagen behövs en vagn. Ta även med en snuttefilt och napp om ditt barn använder det.
Våra lärmiljöer utvecklas kontinuerligt för att stimulera barnens utveckling och lärande. De nuvarande miljöerna kan därför skilja sig från bilderna.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.