Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
Vittra Rösjötorp är en Reggio Emilia inspirerad förskola där vi ser det kompetenta barnet och arbetar aktivt med inkludering. Vi har fyra avdelningar på vår förskola. På avdelningen Humlan går de yngsta barnen 1-2 år, på Räven går de som är 2,5 – 3,5 år, på Ugglan går barnen från att de är 3,5-5 år och på Björnen går de äldsta barnen som är 5-6 år.
Barnen på avdelningen Björnen äter både lunch och mellis i matsalen medan de andra avdelningarna äter på respektive avdelning. Alla barn erbjuds vila, våra minsta barn vilar på avdelningarna och de äldre har vakenvila på avdelningen med saga.
Vi har aktiviteter på både svenska och på engelska och barnen får tillgång till båda språken. Varje avdelning har en förmiddag där de går på utflykt, till närliggande lekparker eller till skogen. Vi har ett aktivitetspass mellan lunch och mellanmål för våra barn som inte sover. Efter mellanmålet går alla avdelningar ut och har aktiviteter ute.
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
När du tackat ja till din plats får du ett välkomstbrev med all information.
Första inskolningsdag varierar och själva inskolningen brukar ta två veckor, men är individuell. Har ditt barn gått på förskola tidigare brukar inskolningen vara en vecka. De tre första inskolningsdagarna är du som förälder med hela dagen och sedan vill vi att någon av föräldrarna är på stand-by under hela inskolningsperioden på två veckor.
Ta med blöjor och extrakläder, exempelvis regnkläder och gummistövlar och ett ombyte (strumpor, underkläder, överdel och underdel). För de barn som sover ute under dagen behövs en vagn. Ta även med en snuttefilt och napp om ditt barn använder det.
Våra lärmiljöer utvecklas kontinuerligt för att stimulera barnens utveckling och lärande. De nuvarande miljöerna kan därför skilja sig från bilderna.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.