Vittra Frösundas första Erasmus+utbyte “Våga – res, lär, väx”
I år har våra elever och lärare genomfört ett Erasmus+utbyte med skolor i Portugal och Spanien. Vi har fått mersmak och rekommenderar alla att våga åka iväg!
Under läsåret har vår skola deltagit i ett så kallat triangelutbyte, där tre skolor från Sverige, Portugal och Spanien samarbetat. Först reste våra lärare till Portugal för att etablera kontakt, planera upplägget och jobbskugga. Därefter följde två elevresor, en till Mallorca och en till Portugal, och sedan var det dags att välkomna de spanska och portugisiska eleverna till oss i Sverige. Lärare från Mallorca och Sicilien har också besökt skolan för att jobbskugga.
”Jag känner tacksamhet efter resan”
Temat för utbytet var vatten. I både Portugal och Spanien råder vattenbrist och eleverna fick, med hjälp av studiebesök, föreläsningar och projekt, lära sig om problematiken och riskerna med vår nuvarande vattenanvändning. Samtidigt fick de uppleva vardagen i en annan kultur, bo i värdfamiljer och kommunicera på flera språk. För många elever blev resan en ögonöppnare. Thea går på högstadiet och berättar om hur hon upplevde sin resa till Spanien.
- När jag var i Spanien tog värdfamiljens vatten slut. Jag fick gå på toa på en potta. Det var en chock, men också en lärdom. Jag har blivit mer tacksam för hur vi har det hemma, och jag har lärt mig att sätta min in i andras perspektiv och anpassa mig till andra, säger hon.
I värdfamiljerna fick eleverna träna på att kommunicera, visa hänsyn och hantera vardagssituationer i en ny miljö. Många har knutit vänskapsband och redan börjat planera för att träffas igen.
- Vi hade väldigt spännande samtal vid middagsbordet och jag hoppas kunna hälsa på dem igen i framtiden. Min värdfamilj har sagt att jag är välkommen att besöka dem i sommar, och min familj har sagt att de gärna får komma till oss i vinter. När tjejen som besökte min familj kom till Sverige var det +7 grader och hon hade aldrig upplevt sådan kyla, fast att det var i maj. Hon hade aldrig sett snö heller, så det hade varit roligt att kunna visa någon gång, säger Thea.
Eleverna ställdes inför nya utmaningar
Ramon Chamorro, lärare, och Ulrika Rydsheim, rektor, berättar att eleverna växte mycket på ett personligt plan under resorna. De som vanligtvis tar mycket plats i klassrummet var inte alltid de som tog ledarrollen i det nya sammanhanget, och tvärtom. Elever som annars är ganska tystlåtna klev fram, tog ansvar och visade stor mognad.
- Det var fantastiskt att se hur eleverna utvecklades. De fick lösa problem som de inte har ställts inför tidigare, fick nya perspektiv och blev mer medvetna om sin omvärld. Det är fantastiskt att höra hur eleverna har spridit sin entusiasm till eleverna i yngre årskurser, säger Ramon Chamorro.
Alla fick erbjudande om att åka
Vi har valt att göra Erasmusutbytet tillgängligt för alla elever. Skolan har arbetat aktivt för att sänka trösklarna och hitta lösningar så att alla som vill ska kunna delta.
- Det är ofta de elever som har det tufft i skolan som har mest att vinna på att få komma ut och se något annat. Vi ville inte att till exempel boendesituation eller betyg skulle stå i vägen, säger Ulrika Rydsheim, rektor.
Thea, Ulrika och Ramon rekommenderar alla att åka iväg på utbyten.
- Att åka på utbyte är ett stort steg för många elever och de är modiga som åker med. På samma sätt behöver vi vuxna vara modiga och prova oss fram i arbetet med internationella utbyten. Även om det kan vara mycket att sätta sig in i till en början, så har det verkligen varit värt det, säger Ramon.
Tips till andra som vill prova
- Se till att ledningen på skolan prioriterar utbyten genom att avsätta tid, resurser och engagemang.
- Ta fram en långsiktig plan för utbyten kopplat till skolans mål och utvecklingsområden. Tydliga syften, tidsplan, ansvarsfördelning och uppföljning är avgörande.
- Förankra i hela personalgruppen för förståelse och delaktighet
- Se till att ha en tydlig koppling till undervisning och lärande. Projektet bör bidra till konkret skolutveckling, till exempel genom nya metoder, internationalisering i undervisningen eller kompetenshöjning.
- Förberedelser på plats är avgörande, och reflektion och erfarenhetsutbyte efter mobiliteten stärker lärandet.