Lär känna våra pedagoger
Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?
Panagiota – Pedagog på förskolan
Hur kombinerar man lek och undervisning i förskolan?
I leken sker ett lärande där barnen får möjlighet att skapa meningsfulla sammanhang utifrån sina intressen, erfarenheter och behov. Barnen utforskar sin omvärld, bearbetar upplevelser och utvecklar både sociala och kognitiva förmågor. Leken är en naturlig form av undervisning. Pedagogen stödjer och utmanar barnens lärande på ett lekfullt sätt. Lärandet ska vara lustfyllt och meningsfullt, där leken är frivillig, men samtidigt styrd av barnens fantasi och föreställningsförmåga. Genom att ta tillvara på barnens idéer och nyfikenhet kan pedagogen skapa situationer där lek och undervisning vävs samman till en helhet som stimulerar barnens utveckling och lärande.
Hur gör du för att uppmuntra barnens nyfikenhet i vardagen?
För att uppmuntra barnens nyfikenhet i vardagen är det viktigt att man skapar en miljö utifrån deras intresse.
Hur besvarar och uppmuntrar ni barnens nyfikenhet?
Genom att erbjuda material och aktiviteter som väcker deras nyfikenhet ges barnen möjlighet att leka och lära på ett lustfyllt och meningsfullt sätt.
Vad är det bästa med att vara pedagog på just er förskola?
Det bästa med att vara pedagog på vår förskola är möjligheten att varje dag få följa och stödja barnens utveckling och lärande i en trygg och inspirerande miljö. Vi får vara med och skapa förutsättningar för lek, nyfikenhet och upptäckarglädje.
Hur jobbar ni med Vittraförmågorna i praktiken?
Syftet med vittraförmågorna är att stärka barnens personliga utveckling, medvetenhet om sig själv och om sin omvärld. Genom att arbeta med förmågorna i lek, samtal och vardagssituationer ges barnen möjlighet att utveckla en trygg självkänsla och tilltro till sin egen förmåga, lära sig samarbeta och visa omtanke om andra, uttrycka sig och kommunicera sina tankar och känslor, utforska, tänka kritiskt och lösa problem på kreativa sätt, och ta ansvar för sig själva, andra människor och sin omgivning.
Louise – Pedagog på lågstadiet
Hur jobbar du för att koppla lärandet till elevernas egen vardag och samhällsfrågor?
Genom att involvera eleverna i undervisningen, skapa nyfikenhet, motivation och utgå från
deras förkunskaper och erfarenheter. Bygga vidare på dem och dra paralleller till situationer
och händelser som pågår i vårt samhälle utifrån deras nivå och förkunskap. Jag tror starkt på
att involvera eleverna bidrar till att bygga upp deras självförtroende men likväl skapar en
känsla av tillhörighet som är otroligt viktig. Arbeta både praktiskt och teoretiskt för att koppla
lärandet utifrån olika perspektiv och öppna upp för ett bredare lärande som kan sträcka sig
utanför klassrummet.
Vad tror du att dina elever skulle lära dig om du bytte plats med dem för en dag?
Mina elever skulle lära mig att inte ta allt på så stort allvar, att vara mer öppen för att “bara
vara” och go with flow. Att busa, leka och skratta gör jag redan så mycket med barnen, så det
skulle de nog be mig att fortsätta med. Men de skulle också lära mig att se saker utifrån deras
perspektiv. När man är vuxen glömmer man bort att miljöer, människor, händelser blir så stort
för dem i förhållande till hur man upplever det som vuxen. Så att lära mig att ta in saker
utifrån deras perspektiv och uppleva det utifrån ett barns ögon tror jag nog att de skulle lära
mig. Att uppskatta saker som jag själv gjorde som barn utifrån mitt vuxna jag.
Vad innebär ”medvetet lärande” för dig i vardagen?
Att aktivt reflektera utifrån val jag gör som bidrar till egen utveckling och lärande och sedan
identifiera utvecklingsområden. Inte enbart utifrån kunskapsutveckling utan även vad gäller
känslor, delaktighet, målmedvetenhet, reflektion och att ha en förståelse för vikten av att lära
sig och utvecklas.
Hur jobbar ni med Vittraförmågorna i praktiken?
Vi arbetar med Vittraförmågorna på många olika sätt och utifrån olika perspektiv. Förmågan
tilltro är en förmåga vi kontinuerligt arbetar med genom att stärka, motivera och uppmuntra
eleverna att tro på sig själv och sin egen förmåga. Förmågan ansvar får eleverna likväl arbeta
med kontinuerligt då de ansvarar för sitt eget material och att lära sig att vara rädd om det.
Ansvara för att vara en god, uppmuntrande och snäll klasskamrat. Förmågan att planera och
utvärdera får eleverna öva på och arbeta med när vi arbetar i vår vittrabok veckovis.
Uthållighet är en förmåga eleverna dagligen får öva på när de lär sig att räcka upp handen,
vänta på sin tur och uppmuntras till att inte ge upp så fort något blir lite jobbigt utan glädjas
efteråt åt deras prestation. Kreativitet är en förmåga eleverna både under rast tillfällen och i
undervisningen får öva och arbeta med på olika sätt. Samarbete är även det en förmåga
eleverna dagligen får öva och arbeta på i både mindre och större sammanhang, att lära sig att
visa respekt och hänsyn gentemot sina klasskamrater och andra kamrater i skolan.
Marie – Pedagog på mellanstadiet/högstadiet
Hur jobbar du för att koppla lärandet till elevernas egen vardag och samhällsfrågor?
Jag undervisar i ämnet hem- och konsumentkunskap för årskurserna 6, 8 och 9 så jag har stora möjligheter att kunna koppla lärandet till elevernas egna vardag och till samhällsfrågor.
Kommande period arbetar vi mot det globala målet Hållbar produktion och konsumtion där samtliga årskurser kommer att arbeta med privatekonomi. Eleverna kommer att få lära sig ord och begrepp kring privatekonomi, de kommer att få göra sin egen budget och vad det innebär att ta lån. Årskurs 8 har teoretisk undervisning men årskurs 6 och 9 kommer även att få laga “Mat på budget”. Hur tillagar man en näringsrik måltid som ändå är ekonomisk?
I samarbete med Project Playground och STEAM kommer årskurs 9 efter höstlovet att få träffa SEB och Wallenstam för delta i en workshop om ekonomi och framtida boendealternativ.
Vad tror du att dina elever skulle lära dig om du bytte plats med dem för en dag?
Jag tror att mina elever skulle välja att lära mig att laga sin favoritmat eller baka något de brukar baka hemma. Jag tror även att de skulle vilja diskutera med mig om hur det är att vara i deras ålder nuförtiden. De gillar att diskutera och de skulle nog vilja diskutera och jämföra med mig hur det var för mig när jag var 12-15 år. De skulle även passa på att lära mig fler digitala knep och ord som de använder. De tycker inte riktigt att jag hänger med…
Vad innebär ”medvetet lärande” för dig i vardagen?
Ett medvetet lärande är för mig det lärande som uppstår när man går från förståelse till omedveten handling. Du lär dig till exempel ett ord och vad det betyder. Du kan tänka på det och reflektera över dess betydelse för att så småningom använda ordet i olika sammanhang. Ett medvetet lärande är ett lärande som efter tid sker automatiskt men som kan utvecklas genom reflektion.
Hur jobbar ni med Vittraförmågorna i praktiken?
Hos oss flödar kreativiteten både när det gäller att skapa saker och att tillsammans lösa uppgifter. Flera pedagoger planerar in mer kreativa moment för att variera sin undervisning.
Ansvar lär sig eleverna att ta både för sitt eget lärande men även genom att vara rädda om och ta hand om vår skola och om varandra. Vi har våra ordningsregler att följa och vi har klass- och elevråd där vi tillsammans kan diskutera hur vi vill ha det.
På onsdagens samlingar ägnar vi oss åt värdegrundsarbete där tron på dig själv är en viktig del. Vi arbetar med att se elevernas egna framsteg och vad just de behöver arbeta med istället för att jämföra sig med andra. Våra IUP-samtal fokuserar på hur eleven kan nå sin nivå på sitt sätt.
Samarbete sker ofta genom både par- och grupparbeten. Genom elevrådet kan samarbete ske över årskurserna. Vi har ibland även fadderdagar där eleverna får samarbeta över årskurserna.
Samtliga årskurser planerar sina skoldagar på måndagar och utvärderar dem på fredagar. Vi pedagoger planerar och utvärderar vår undervisning när det är UF-dagar.
Uthållighet är något vi alla arbetar med på olika sätt. Som pedagog gäller det att vara lyhörd när eleverna har mycket att göra och vi går igenom vårt kalendarium och provschema varje vecka för att se till att det inte blir för mycket. När vi planerar vår undervisning försöker vi få den så varierad som möjligt så att eleverna tar sig igenom hela uppgiften.



