Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
Vittra Adolfsberg är en liten och familjär förskola i Helsingborg. På vår förskola har vi två avdelningar, en för de yngsta barnen 1-3 år och en för de äldre barnen 3-5 år. Vi startar dagen med att barnen tas emot ute på gården på morgonen och vid kl 9 går vi in och har en gemensam samling. Efter det följer aktiviteter anpassade till barngruppens behov och intressen. Lunch äter vi på förskolans respektive avdelning vid ca kl 11. De barn som behöver vila efter lunchen gör detta inomhus under vintern och utomhus under vår och sommar när vädret tillåter.
Vi jobbar utifrån förskolans läroplan och har engagerade pedagoger som skapar struktur och trygghet för barnen. Våra pedagoger jobbar med TAKK-tecken som stöd i kommunikationen och vi arbetar aktivt med att ha en stimulerande lärmiljö. En gång per termin bjuder vi in alla vårdnadshavare till en gemensam aktivitet på förskolan.
Valet av förskola är viktigt och det gäller att hitta förskolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till förskolan på Vittra Adolfsberg? Gör en köanmälan!
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
När du tackat ja till din plats får du ett välkomstbrev med all information.
Första inskolningsdag varierar och själva inskolningen brukar ta två veckor, men är individuell. Har ditt barn gått på förskola tidigare brukar inskolningen vara en vecka. De tre första inskolningsdagarna är du som förälder med hela dagen 9.00–14.00 och sedan vill vi att någon av föräldrarna är på stand-by under hela inskolningsperioden på två veckor.
Ta med blöjor och extrakläder, exempelvis regnkläder och gummistövlar och ett ombyte (strumpor, underkläder, överdel och underdel). För de barn som sover ute under dagen behövs en vagn. Ta även med en snuttefilt och napp om ditt barn använder det.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.