Blogg SchoolSoft Sätt ditt barn i kö
Vittra Landborgen case

Vittra Landborgen satsar på hållbarhet i all undervisning

”Titta det regnar, det här är som ett litet jordklot” utbrast en av eleverna i ettan på Vittra Landborgen i Helsingborg där årets alla Case genomsyras av hållbar utveckling. Det lilla jordklotet var i själva verket ett av de slutna kretsloppen eleverna byggt under terminens första period som handlade om miljö.

– Idén till årets Case, som fokuserar på hållbar utveckling utifrån FNs 17 klimatmål, kom redan förra året när vi undervisade om återvinning och återbruk i samarbete med utbildningssatsningen Miljöverkstaden i Helsingborgs Stad. En av deras pedagoger var med på vår lägerskola i våras och undervisade eleverna och var också med och planerade höstens undervisning tillsammans med oss, berättar Maria Dahlgren, arbetslagsledare för miniorerna på Vittra Landborgen.

Miniorelevernas första Case för terminen handlade om vattnets kretslopp och avslutades under veckan.

– Miniorerna, som går i förskoleklassen till trean, har bland annat byggt slutna kretslopp, vilket har varit väldigt uppskattat av eleverna, säger Maria Dahlgren.

Miljöverkstaden driver många projekt relaterade till miljö och hållbar utveckling, och ett av dem är konserten Trees and love – en hoppfull konsert för klimatet i samarbete med Vi-skogen.

– Konserten hölls i Göteborg i tisdags och livesändes på flera biografer runt om i landet. Pedagogerna på Miljöverkstaden var imponerade av det arbete som våra elever lagt ner och bjöd in dem till visningen i Helsingborg. Där presenterade åtta av våra treor sina slutna kretslopp inför en stor publik, något de tyckte var jätteroligt och väldigt spännande, berättar Maria Dahlgren.

I förra veckan startade terminens nästa Case, som även det handlar om vatten.

– Den här perioden arbetar eleverna med vattnet som social struktur i olika former världen över. Vi har redan hunnit prata om varför en del flickor i andra länder måste tillbringa dagarna med att bära hem vatten till familjen istället för att gå i skolan, något som ledde till många intressanta diskussioner bland eleverna, säger hon.

Miljötänk skapar säkrare skolväg

Att arbetet med hållbar utveckling ingår i alla delar av skolans verksamhet under året råder det inga tvivel om. Bland annat i ett projekt för att skapa en säkrare skolväg för eleverna.

– Skolan ligger mitt i Helsingborg, så vi måste fokusera lite extra på att eleverna kan ta sig till och från skolan på ett säkert sätt. Därför har vi startat ett cykelprojekt där vi uppmanar eleverna att cykla eller gå till skolan istället för att bli skjutsade i bil. Det har bland annat fört med sig att flera av oss pedagoger har börjat cykla till jobbet, vi måste ju föregå med gott exempel, berättar Maria Dahlgren.

Miljöarbetet följer inte bara med i klassrummet och på vägen till och från skolan, utan även ut på skolgården.

– På elevrådets initiativ har vi börjat med skolgårdsdagar, där vi bland annat pratar om växternas roll och planterar alltifrån blommor till träd. På skolgårdsdagen i förra veckan planterade vi lökar och byggde ett uteklassrum, berättar hon.

– Alla dessa insatser tillsammans gör att eleverna får lära sig om hållbar utveckling utifrån flera olika perspektiv. För dem är arbetet med miljö och hållbarhet väldigt naturligt, och de ser det som en självklarhet att förändra beteenden för att minska sin miljöpåverkan.

 

 

Emelie Sporrong

Publicerad 18 september, 2017

Hittade du inte vad du letade efter?