Webbshop SchoolSoft Sätt ditt barn i kö

Vittra Törnskogen

Den dagliga verksamheten

Lämning och hämtning

På vår förskola ser vi gärna att alla barn är på plats senast kl. 09.00. Vid lämning före kl. 08.00 och hämtning efter kl. 16.30 samarbetar avdelningarna på Törnskogen.

Ansvarspedagog

Våra barn i förskolan tillhör alltid en ansvarsgrupp och varje grupp har en ansvarspedagog. Ansvarspedagogen är ansvarig för utvecklingssamtalet och framtagandet av barnens UP (Utvecklingsplan). Som förälder har du tät kontakt med ansvarspedagogen för att följa ditt barns utveckling.

En dag på förskolan

Vi arbetar i 1- 3 års grupper på Barnasinnet och 3-5 årsgrupper på Lärleken. Här nedan kan du läsa mer om hur en dag kan se ut på Lärleken.

7.00 Lämning sker på Barnasinnet
8.00-9.00 Lämning sker på Lärleken
En pedagog tar emot för att varje barn ska känna sig välkommen och underlätta lämningen. Då finns det tillfälle för er föräldrar att meddela oss om barnets tider eller om någon annan än föräldrarna hämtar den dagen.

9.00-11.15  Lärandelek inomhus
Hos oss är det viktigt att barnet får möjlighet till ett långt och obrutet arbetspass. Då kan barnet hitta sin koncentration och kan jobba länge med en och samma övning. Under arbetspasset väljer barnet själv vad de vill jobba/leka med och om de vill arbeta individuellt eller i grupp.
Pedagogerna presenterar nya övningar utifrån barnens intressen, behov och deras nivå. Vi har olika ämnesområden och material på hyllorna. De olika områdena är: praktiska vardagsövningar, språk, matematik, naturvetenskap, hemvrå, bygg och konstruktion och skapande.
Under arbetspasset står det frukt framme som barnet kan äta. Det finns också olika övningar i det praktiska området som exempelvis att pressa apelsin, skala morot och riva äpple.
Vi jobbar med projekt under året och då anpassar vi både material, övningar, samlingar och utflykter till ämnet. Under perioden vi jobbar med projekt åker vi även till biblioteket och lånar böcker.

11.15 Samling
Vi har samling varje dag under olika former. Oftast har vi samling i smågrupper för att alla barn ska bli sedda och få mycket tid att delge sina tankar. Exempelvis pratar vi om det som intresserar barnen just nu, gör övningar utifrån barnens behov, läser en bok, sjunger, visar material, leker lekar och jobbar med pågående projekt på olika sätt. Vi arbetar även med barnens språkutveckling utifrån Borholsmodellen. På samlingarna får barnen mycket träning i att prata inför en grupp, lyssna på andra och vänta på sin tur. Ibland har vi även storsamling med hela gruppen.

11.45 Lunch
Barnen äter vid små bord med en pedagog. De tar själva mat ur karotter, går fram till salladsbordet och tar grönsaker och brer en smörgås. Vi tränar bordsskick, det sociala samspelet och självständighet. Barnen dukar av efter sig och torkar sin plats. Barnen får träna personligt ansvar.

12.30 Påklädning
I hallen får barnen gott om tid att klä på sig själva. Pedagogerna finns där som stöd. Barnen får träna självständighet, planera vad de ska ha på sig och i vilken ordning samt även träna fin- och grovmotorik.

13,45 Lärandelek utomhus
När barnen är på gården så får de träna det sociala samspelet med andra, de får träna på att vänta på sin tur och givetvis träna grovmotorik och utforska naturen. Vi varvar både fri lek och erbjuder gruppaktiviteter och använder naturen som lärandemiljö. Under vår/sommar/höst är vi ofta ute hela eftermiddagen, ända fram till stängningen.

14.30-15.00 Mellanmål
Vi äter mellanmål ute eller inne på Lärleken beroende på väder.

Hämtning
Beroende på väder sker hämtningen ute eller inne.
Se alltid till att få kontakt med en pedagog vid hämtningen!

17.30 Stängning
Vi stänger på Lärlekens ute på gården eller inne på avdelningen beroende på väder och årstid.

 

 

Hittade du inte vad du letade efter?