Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.

Vår förskola i Jönköping består av fyra avdelningar; Ängen med 1-2-åringar, Kullen med våra 3-åringar, Dungen med 4-åringar samt Dalen där våra 5-åringar går.
Alla avdelningar börjar morgonen med en Vittrasamling klockan 09:00. Under Vittrasamlingen pratar vi till exempel om vilken dag det är, hur många barn som är på förskolan just denna dag och med hjälp av bildstöd går vi igenom vårt schema för dagen. Efter samlingen sker olika aktiviteter som till exempel arbete utifrån projekt, utevistelse på gården eller kanske en utflykt i närområdet.
Lunch äter vi klockan 11.00 på våra egna avledningar. Efter lunchen erbjuds alla barnen en vila. De allra minsta barnen brukar sova inomhus på madrasser och vilan för de äldre barnen brukar se olika ut. Klockan 14.00 är det dags för mellanmål på avdelningarna. Efter mellanmålet går vi antingen ut och leker på gården eller är inne och leker på våra avdelningar.
Valet av förskola är viktigt och det gäller att hitta förskolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till förskolan på Vittra Samset? Gör en köanmälan!
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vårdnadshavare bär ansvaret under inskolningen, personalen introducerar och är närvarande men barnet bör vara med vårdnadshavare de första dagarna. Är barnet med på vilan och somnar tidigare än sin sluttid är det okej att avsluta inskolningen tidigare/senare- detta kommer vi överens om tillsammans.
Tiderna för hur inskolningen går till (kan skiljas lite beroende på hur inskolningen ligger i veckorna samt att vi tillämpar individanpassad inskolning):
Första dagen: 9.30-10.30 (1 timma)
Andra dagen: 9.30-10.30 (1 timma)
Tredje dagen: 9.30-11.30 (2 timmar)
Fjärde dagen: 9.30-12.30, lämna efter ca 30 minuter (3 timmar)
Femte dagen: 9.30-12.30, lämna direkt vid den aktuella tiden (3 timmar)
Andra veckan: 9.30-14.00.
Barnet lämnas barnen direkt, men vårdnadshavare behöver vara anträffbara för att hämta vid behov.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
Våra lärmiljöer utvecklas kontinuerligt för att stimulera barnens utveckling och lärande. De nuvarande miljöerna kan därför skilja sig från bilderna.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.