×
 

Vittra Samsets förskola i Jönköping

Vittra Samsets förskola består av fyra åldersindelade avdelningar; Ängen med 1-3-åringar, Kullen med 1-3-åringar, Dungen med våra 4-åringar och Dalen med våra 5-åringar. 

Alla avdelningar börjar morgonen med en Vittrasamling klockan 09:00. Syftet med Vittarsamlingen är att gå igenom vilken dag det är, hur många barn som är på förskolan just denna dag och med hjälp av bildstöd går vi igenom vår struktur för dagen. Efter samlingen sker olika undervisningstillfällen planerade som spontana där barns lärprocesser och nyfikenhet får alstra, detta utifrån skolans styrdokument som exempelvis läroplanen och barnkonventionen. Den planerade som den spontana undervisningen kan ske i våra olika miljöer som exempelvis i vår ateljé med en rad olika lärorika material, i vår skog som vi har nära till eller inne på våra avdelningar som erbjuder en pedagogisk och lärorik miljö.

Efter lunchen erbjuder vi vila eller en lugn aktivitet på avdelningarna samt efter mellanmål är vi antingen inne på förskolan eller går vi ut på våran gård för spontan undervisning.

Är ni nyfikna på att se våra lokaler och veta mer om vår dagsstruktur? Kontakta gärna
oss så visar vi er runt.

Bilder från förskolan

Vittra Samsets lokaler
Vittra Samsets lokaler
Vittra Samsets lokaler
Vittra Samsets lokaler

Fördelarna med Vittras förskola

Elev leker med plusplus och ler

Vittraförmågorna

Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
Två elever ligger på golvet i sitt klassrum och gör en uppgift

Vittraboken

I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
En glad elev sitter och skriver i sin Vittrabok i sitt klassrum.

Vittrasamling

Vittrasamlingar bidrar till gruppsammanhållning, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.

Vittras pedagogik

Medvetet lärande

Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.

Modig kultur

Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.

Tydlig struktur

Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.

Lärare ler och står bakom en elev som sitter vid ett bord och bläddrar i en bok