Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
Vår förskola i Linköping består av två avdelningar med totalt tre grupper. På Tomtarna går de yngsta barnen som är 1-3 år och på Trollen går de äldre barnen som är 3-5 år. Totalt har vi ca 50 barn på förskolan. Under dagarna delar vi upp oss i mindre grupper i våra lärmiljöer och varje grupp är ute minst en gång varje dag. 5-åringarna som går Trollen har en 5-årsgrupp som de jobbar i på förmiddagen och har ett nära samarbete med förskoleklassen inför skolstart.
Hos oss startar vi dagen med en Vittrasamling och fruktstund där dagens innehåll presenteras med bildstöd. Barnen äter både lunch och mellanmål gruppvis; Tomtar, Troll och 5-årsgruppen, i egna matsalar. Maten tillagas på plats och det serveras en huvudrätt, vegetarisk rätt samt specialkost till de som behöver. I samband med lunchen erbjuds vila för alla barn. De yngre brukar sova och vårdnadshavare får välja om barnet ska sova på madrass inomhus eller i vagn utomhus.
Valet av förskola är viktigt och det gäller att hitta förskolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till förskolan på Vittra Lambohov? Gör en köanmälan!
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
När du tackat ja till din plats ringer vi dig och berättar om inskolningen och skickar hem ett välkomstbrev.
Vi har en 3-dagars föräldraaktiv inskolning. Det innebär att du som förälder är med ditt barn under inskolningens första tre dagar, så att ditt barn kan lära känna pedagogerna och blir trygg i miljön. Du är då aktiv i verksamheten, tar hand om ditt barn och till exempel byter blöjor. Resterande dagar, av den totalt två veckor långa inskolningen, vill vi att du är på stand-by på telefon.
Ta med blöjor och extrakläder, exempelvis regnkläder och gummistövlar och ett ombyte (strumpor, underkläder, överdel och underdel). För de barn som sover ute under dagen behövs en vagn. Ta även med en snuttefilt och napp om ditt barn använder det.
Våra lärmiljöer utvecklas kontinuerligt för att stimulera barnens utveckling och lärande. De nuvarande miljöerna kan därför skilja sig från bilderna.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.