Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.

På vår förskola i Jakobsberg har vi fyra avdelningar; Biosfären, Hydrosfären, Atmosfären och Litosfären. Under dagarna är även varje avdelning indelad i mindre grupper. Innan lunch varje dag har varje grupp en Vittrasamling och efter lunch är det dags för vila. De yngre barnen som behöver sova gör det inomhus på madrasser. Vi har högläsning varje dag för alla grupper.
Vi går på utflykter och promenerar i vårt närområde och hos oss går även de yngsta barnen på språkpromenader. De äldre barnen har en stående utflyktsdag en dag i veckan då de till exempel besöker Kallhälls skog, Kungsängen eller Kvarnen.
Vi har en interkulturell förskola med många olika språk. Vi har samarbete med Järfälla Kommun och har modersmålsstöd för barnen på förskolan och modersmålslärare finns alltid i vår verksamhet.
Valet av förskola är viktigt och det gäller att hitta förskolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till förskolan på Vittra Jakobsberg? Gör en köanmälan!
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
Förskolan anpassar introduktionsperioden utifrån varje barns individuella behov. Barn är olika och behöver olika lång introduktion för att känna sig trygga. Fokus ligger på att skapa goda och trygga relationer mellan barn, vårdnadshavare och pedagoger. Detta ger de bästa förutsättningarna för framtida utveckling och lärande.
Viktigt att tänka att det behöver finnas extrakläder (gärna flera ombyten) samt ytterkläder efter väder (regnkläder, stövlar, vinteroverall, mössa, vantar osv . Ta även med snuttefilt, gosedjur eller napp om ditt barn använder det.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.