Vittraförmågorna
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.

Förskolan öppnar sina dörrar klockan 6, och under den tidiga morgonen droppar barnen in i sin egen takt. Mellan 7:30 och 8:30 serveras frukost i en lugn och trivsam miljö där barnen får en mjuk start på dagen.
Förmiddagen varvas mellan fri lek och undervisning, där vi arbetar med Före Bornholmsmodellen för att stärka barnens språk och kommunikation. Genom språksamlingar fyllda med rim, ramsor, högläsning och språklekar får barnen utveckla sitt ordförråd och sin berättarförmåga. Vi passar också på att vara ute en stund, där barnen kan springa av sig och leka på vår gård.
Innan lunch samlas vi ofta för en stunds läsning eller för att titta på bilder från verksamheten, vilket skapar en röd tråd genom dagen. Efter maten får de yngsta barnen sova middag, medan de äldre barnen vilar med en saga eller ljudbok.
Före och efter mellanmålet vid 14 använder vi valkort, vilket ger barnen möjlighet att välja aktivitet utifrån sina egna intressen. Dagen avslutas med lek och lugna aktiviteter, och när klockan slår 18:30 har vi tillsammans ställt i ordning förskolan – redo för en ny dag med lek, lärande och gemenskap.
Våra olika projektarbeten är ofta en av de mest efterlängtade stunderna på vår förskola. Barnen samlas i smågrupper för att utforska ord, berättelser och uttryck genom lekfulla utmaningar, anpassade efter deras individuella förmågor och erfarenheter. Med rekvisita förstärker vi upplevelsen och samlingarna blir levande.
Teknik är ett annat spännande område där barnens nyfikenhet får styra. Hos de yngsta blir pedalhinken ett mysterium att lösa – hur fungerar den egentligen? De äldre utforskar lutande planet på olika sätt. Vi låter barnen upptäcka det märkvärdiga i det vardagliga och ser till att lärandet alltid är fyllt av förundran och glädje
På vår förskola i Halmstad har vi ungefär 80 barn som är uppdelade på fem avdelningar i åldershomogena grupper. Vi har valt att ha åldershomogena grupper för att stärka relationerna mellan barnen och vi ser i skolan att grupper som varit tillsammans länge gynnas i lärande och utveckling.
Förskolans lokaler är anpassade för förskoleverksamhet där de äldsta barnen har sina lokaler bredvid och tillsammans med Förskoleklassklass och fritids vilket främjar samarbete mellan de olika skolformerna. Det ger också en trygg och naturlig övergång från förskola till förskoleklass.
Vi nyttjar även skolans gård flitigt när det passar utifrån skolans raster. Vår utemiljö är stor och lummig och uppmuntrar till rörelseglädje och vi har nära till små naturupptäckter tillsammans med barnen.
Valet av förskola är viktigt och det gäller att hitta förskolan som ger de bästa förutsättningarna för just ditt barn. Vill du söka till förskolan på Vittra Halmstad? Gör en köanmälan!
Vittraförmågorna är sex olika förmågor för att lära och utvecklas, så att ditt barn både blir medveten om sig själv och sin omvärld. Vi jobbar med tilltro, ansvar, uthållighet, kreativitet, planera, utvärdera och samarbete.
I Vittraboken får ditt barn hjälp att få syn på sitt eget lärande – ditt barn skapar innehållet tillsammans med en pedagog. En del handlar om vad barnet är intresserad av, en del om Vittraförmågorna och den tredje om omvärlden.
Vittrasamlingar bidrar till sammanhållning i gruppen, trygghet och också en inre ordning i barnens lärande. Samlingen bygger relationer mellan barnen, ger tid för reflektioner och bidrar med struktur och klarhet i vad som händer under dagen.
Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever. Medvetenheten om vilka de är som personer. Medvetenheten kring deras egna inlärning och utveckling. Samt medvetenheten om deras medmänniskor och vad som händer i samhället omkring dem.
Vi tror på att mod är nyckeln till att lära – modet att fråga, lyssna, förstå och göra. Därför arbetar vi aktivt med att skapa en modig kultur där nyfikenhet och utforskande uppmuntras. Där alla har rätt till en åsikt och lär sig att uttrycka den. En förutsättning för barnens och elevernas mod är att de också känner tillit för både pedagoger och kamrater.
Vi har tydliga rutiner och kontinuerlig uppföljning för att stötta barnens lärprocess. Vi har strukturer för lärarlag och vi tar ständigt in samhällsperspektivet i vår undervisning genom utarbetade metoder och perspektiv. Vi har en tydlighet kring vad som ska göras och vad som förväntas.
När du tackat ja till din plats bjuder vi in dig och andra familjer till ett inskolningsmöte där du får träffa pedagogerna, se lokalerna och veta mer om själva inskolningen.
Vi har en 3-dagars föräldraaktiv inskolning som innebär att du som förälder är med ditt barn från 9.00 till efter lunch första dagen och hela dagar resterande två, så att ditt barn kan lära känna pedagogerna och blir trygg i miljön. Du är då aktiv i verksamheten och tar hand om ditt barn och till exempel byter blöjor. Resterande dagar av den två veckor långa inskolningen vill vi att du är på stand-by på telefon. Efter ett par veckor har vi ett uppföljningssamtal i grupp.
Ta med blöjor och extrakläder, exempelvis regnkläder och gummistövlar och ett ombyte (strumpor, underkläder, överdel och underdel). För de barn som sover ute under dagen behövs en vagn. Ta även med en snuttefilt och napp om ditt barn använder det.
När ditt barn har en plats i en förskola betalar du en avgift för platsen en gång i månaden. Avgiften baseras på hushållets inkomster, vilka som bor i hushållet och anledningen till att barnet är i förskolan.
Vi följer Halmstad kommuns taxa som du kan läsa mer om på Halmstad kommuns hemsida.
Våra lärmiljöer utvecklas kontinuerligt för att stimulera barnens utveckling och lärande. De nuvarande miljöerna kan därför skilja sig från bilderna.
Du är varmt välkommen på besök för att lära känna oss och vårt arbetssätt.