Undervisningen ska öka elevernas medvetenhet

Vittraskolorna vill väcka elevers samhälls- och hållbarhetsengagemang. Ambitionen är att bidra till att eleverna blir ansvarstagande medborgare som gör medvetna val och ser nya möjligheter.

Två elever och en lärare tittar på en jordglob.

Demokrati, hållbarhet och personlig utveckling är grundstenar i Vittras pedagogik. Vår undervisning tar avstamp i samhället som eleverna lever i och världen omkring. 

– Att göra sin röst hörd och stå upp för demokratiska värderingar är en del av skolans uppdrag och viktigare än någonsin. På Vittra får eleverna lära sig om omvärlden och hitta sin egen åsikt. De blir förberedda för att senare i livet kunna göra medvetna val, säger Anneli Wisén, Utbildningsdirektör på Vittra.

För ett mer hållbart samhälle

I Sverige finns 24 Vittraskolor i olika orter. Genom vår speciella pedagogik vill vi bidra till att barn och elever får verktyg och möjlighet att utveckla kunskap för att vara med och skapa ett bättre och mer hållbart samhälle. Skolornas inriktning baseras på tre delar: medvetet lärande, modig kultur och tydlig struktur.

– Vi ökar medvetenheten hos våra barn och elever, både kring deras egen inlärning och om vad som händer i samhället omkring dem. Vi tror att mod är nyckeln till att lära, att våga fråga, lyssna, förstå och göra. Vi har en tydlighet och struktur kring vad som ska göras och vad som förväntas, både av elever och personal, säger Anneli Wisén, Utbildningsdirektör på Vittra.

En elev på Vittra presenterar ett skolarbete för sin klass.

Tydliga verktyg i undervisningen

På Vittraskolorna har varje elev också en egen bok – Vittraboken – som är ett verktyg för planering, utvärdering och reflektion. 

– Syftet med boken är att möjliggöra för eleven att själv lära sig att se och följa sin lärprocess och samtidigt är den en hjälpande hand för struktur i vardagsarbetet.

Elevernas personliga utveckling är minst lika viktig som lärandet. Därför arbetar vi med något som kallas för Vittraförmågorna – till exempel kreativitet, ansvar och tilltro till den egna förmågan.

– Fokus är att stärka elevernas personliga utveckling, samt ge dem strategier för att lära. Detta är en viktig del för att de ska bli medvetna om sig själva och sin omvärld, säger Anneli Wisén