Blogg SchoolSoft Sätt ditt barn i kö

”Barn är födda forskare”

För att stärka arbetet med naturvetenskap och språk i förskolan har våra förskolor  inlett ett samarbete med norska Forskerfabrikken. Forskerfabrikken är en social entreprenör som vill stimulera barns intresse för vetenskap och teknik, bland annat genom att ge förskolor verktyg och inspiration till hur de kan jobba med naturvetenskapliga experiment tillsammans med barnen. Deras utgångspunkt är att ”barn är födda forskare”.

Forskning visar att barn lär sig otroligt snabbt och de testar hypoteser och funderar över vad som är sannolikt utan att de vet vad ordet ”statistik” betyder. Genom att experimentera får barnen utforska och fundera över matematiska begrepp, olika material och naturvetenskapliga fenomen tidigt, vilket hjärnforskning visa,  borgar för ett ökat intresse för matematik och naturvetenskap när sen barnen blir äldre. 

– Vi har olika interna utbildningar för medarbetare i våra förskolor varje vecka, och det känns väldigt spännande att involvera Forskarfabriken i den del som handlar om naturvetenskap och språk. Vi har sett hur bra det fungerar för förskolorna i Norge och jag är säker på att våra svenska förskolor kan få massor av inspiration och handfasta tips på de här utbildningarna, säger Sara Lindberg, kvalitetschef för förskolorna.

– Vi har ett tydligt språkperspektiv i den här satsningen, så utöver att stimulera barnens nyfikenhet för naturvetenskap är målet också att de ska lära sig fler begrepp, få ett större ordförråd och fler sätt att uttrycka sig på, säger Sara Lindberg.

Karamellfärger och krokodiler

På dagens utbildning får deltagarna, som försetts med vita forskarrockar, göra många olika experiment utifrån tre teman: forska med färger, saker som flyter samt is, vatten och andra vätskor.

Det första experimentet går ut på att skapa färgsprakande kreationer som rör sig, med hjälp av papptallrikar, mjölk, pipetter, karamellfärger och såpa. I det andra experimentet får deltagarna klura ut vad som händer med en leksakskrokodil när den läggs i vatten (först händer ingenting, men efter en vecka eller två växer den till tredubbel storlek). Det tredje experimentet går ut på att rädda en leksaksdinosaurie som är fastfrusen inuti ett isklot – utan att slå sönder klotet.

Och så fortsätter det hela dagen, experimenten avlöser varandra och deltagarnas entusiasm är stor. Tanken med att göra experimenten i förskolan är att barnen ska lära sig att skapa hypoteser, testa och fundera på varför olika saker händer.

– Det som är så bra med Forskarfabriken är att de jobbar väldigt konkret. De som går utbildningen får själva testa olika experiment som de kan ta med sig tillbaka till sina verksamheter och göra tillsammans med barnen, säger Sara Lindberg.

”Fantastiskt att få lära tillsammans”

Två av deltagarna på dagens utbildning är Linda Nilsson, förskollärare och platsansvarig på förskolan Backen (Pysslingen Förskolor) och Michaela Trahn, förskolechef inom Pysslingen Förskolor i Nacka Värmdö.

– Det är fantastiskt att få lära tillsammans, det gör det enklare att ta med sig det tillbaka till barnen, och vi blir säkrare och tryggare genom att få testa själva. Jag fastande framför allt för experimentet där vi skulle rädda den fastfrusna leksaksdinosaurien, i det får man även jobba med den empatiska förmågan tillsammans med barnen, säger Linda Nilsson.

– Det vi gör i experimenten kan vi koppla till läroplanen, vi får till exempel in språk, matematik, värdegrund och lek. Vi har märkt att våra barn är intresserade av saker som rör sig, som bilens hjul som snurrar, därför gillade jag det första experimentet där vi skapade färgvirvlar i mjölken. Det bidrar med ytterligare en rörelsedimension, säger Michaela Trahn.

Forskarfabriken kommer att hålla sex utbildningar tillsammans med AcadeMedias förskolor under läsåret.

Eva Appelgren

Publicerad 13 oktober, 2017

Hittade du inte vad du letade efter?