Vittra Landborgen får internationell utmärkelse

Grundskolan Vittra Landborgen i Helsingborg har fått den prestigefyllda utmärkelsen som en av världens tio bästa skolorna i kategorin "Community Collaboration" av den globala organisationen T4 Education. Utmärkelsen är en del av tävlingen World's Best School Prizes, som hedrar skolor för deras arbete och bidrag till utbildning och samhällsutveckling.

Elever på Vittra Landborgen håller upp teckningar om barnkonventionen som de ritat.

Vittra Landborgen har blivit nominerad i kategorin ”Community Collaboration” som en av de tio bästa grundskolorna i världen av T4 Education. T4 Education är en global organisation som samlar över 200 000 lärare från mer än 100 länder. Att bli uppmärksammad i World's Best School Prizes är ett bevis på skolans fina arbete med att integrera de globala målen för hållbar utveckling (SDG) och samarbete med lokalsamhället. Kategorin ”Community Collaboration” innebär att man har samarbetat och utvecklat meningsfulla partnerskap med sitt lokalsamhälle för att skapa en integrerad strategi som stödjer varje elev och strävar efter en helhetssyn på utbildning, baserad på jämlikhet och inkludering. 

Utmärkelse för samhällsengagemang och hållbarhet 

Pernilla Svensson, rektor på Vittra Landborgen i Helsingborg förklarar vad nomineringen innebär: 

– Vi är otroligt stolta över att ha blivit erkända som en av de tio bästa skolorna i världen i kategorin ”Community Collaboration”. Vårt engagemang i närområdet har haft en djupgående effekt, inte bara genom specifika projekt utan genom att bygga en kultur av aktivt deltagande och ansvarstagande för vår planet bland både elever och personal. Vi ser nu hur våra elever, även utanför skolan, tar initiativ till miljövänliga val och engagerar sig i viktiga samhällsfrågor.  

– Priset är ett bevis på det fantastiska arbete och engagemang som våra elever och medarbetare visar varje dag. Det är också ett väldigt lärorikt sammanhang att få vara med i, och det inspirerar oss att fortsätta arbeta för att förbereda våra elever med kunskap och mod så att de kan känna att de kan vara med och påverka samhället till det bättre, fortsätter Pernilla. 

Stolthet och engagemang 

Marcus Strömberg, VD för AcadeMedia, uttrycker stolthet över elever och lärare: 

– Att bli erkänd som en av de bästa skolorna i världen i T4 Educations urvalsprocess är en oerhörd prestation och en stor ära. Vi är stolta över det engagemang som både personal och elever på Vittra Landborgen visar. Utmärkelsen är ett kvitto på skolans engagemang att arbeta med utbildning som förändrar, och det de tillsammans möjliggör för sina elever vad gäller både kunskapsresultat och en meningsfull skolgång. 

– Jag är övertygad om att Vittra Landborgen kommer inspirera många andra runt om i världen, och jag hoppas såklart också att så många som möjligt röstar på skolan i utmärkelsen 'public vote' som avgör om skolan tar sig vidare till final vilket de verkligen förtjänar, avslutar Marcus 

Exempel på projekt vid Vittra Landborgen 

Hållbara skolresor: Ett av de mest omfattande projekten på Vittra Landborgen involverade hela skolan – elever, föräldrar, personal och externa samhällsaktörer – med målet att minska skolans kollektiva koldioxidavtryck. Projektet handlade om att förändra barns resvanor till skolan och uppmuntra till att gå eller cykla till skolan. Kommunen stöttade initiativet genom att erbjuda lånecyklar för personal och elever samt etablera ett lånesystem för olika typer av cyklar. Skolan introducerade också en trafikskola för de yngsta barnen och en cykelskola där eleverna lärde sig att laga punkteringar och navigera olika banor för att förbättra sin cykelfärdighet. Skolans uppfart utformades därefter  för att eliminera biltrafik och skapa utrymme för en större cykelparkering. 

Stadsodling och biologisk mångfald: Ett annat projekt som illustrerar skolans engagemang för hållbar utveckling är elevernas deltagande i Helsingborgs stadsodling. Detta projekt, som involverade elever från årskurs 1 till 5, fokuserade på att öka den biologiska mångfalden genom att plantera växter och bygga insektshotell. Projektet gav eleverna praktisk erfarenhet i miljöarbete och ökade deras medvetenhet om ekosystemens sårbarhet. 

En kulturell förändring 

Vittra Landborgens samarbete med närsamhället har inte bara inneburit specifika projekt utan också skapat en varaktig kultur av ansvarstagande och aktivt deltagande bland både elever och personal. Skolan ser nu hur elever, även utanför skolan, initierar miljövänliga val och engagerar sig i samhällsfrågor. Genom att integrera arbetet i undervisningen har Vittra Landborgen skapat en lärmiljö där eleverna känner att de kan göra en verklig skillnad i sitt närområde. Detta är den känsla av egenmakt och ansvar som skolan strävar efter, för att forma medvetna och engagerade medborgare.