SchoolSoft Sätt ditt barn i kö English

Vittra Adolfsberg

Den dagliga verksamheten

Morgonrutin

Vi tar emot alla elever i hallen innan skolan startar för dagen. Vi tycker att det är självklart att vi vuxna på skolan finns tillgängliga för våra barn och elever för en god och trygg start på dagen där alla känner sig sedda. Vi lämnar alla ytterkläder i hallen när vi kommer till skolan.

Arbetslag

I Vittra är eleverna indelade i olika arbetslag: miniorer (F-klass – åk 3), juniorer (åk 4 – 6) och seniorer (åk 7 – 9).

Ansvarspedagog

Våra elever i grundskolan tillhör alltid en ansvarsgrupp och varje grupp har en ansvarspedagog. Ansvarspedagogen är ansvarig för utvecklingssamtalet och framtagandet av elevernas IUP (Individuell utvecklingsplan) och är den huvudsakliga kontaktpersonen för er i hemmet. Ansvarspedagogens roll i grundskolan är även att driva, utveckla och följa upp ansvarselevernas individuella utveckling. Som förälder har du tät kontakt med ansvarspedagogen för att följa ditt barns utveckling.

Ansvarsgrupp

Ansvarsgrupperna i miniorlaget (F-3) består av elever från samma årskurs. Ansvarsgruppen inleder varje dag tillsammans i den dagliga samlingen och fortsätter sedan med ämnesundervisningen som bedrivs i huvudsak i ansvarsgruppen med elever från samma årskurs. Ansvarsgrupperna i junior- (4-6) och seniorlaget (7-9) består av elever från varje årskurs i arbetslaget för att skapa sammanhållning mellan årskurserna. Ansvarsgruppen inleder varje dag tillsammans i den dagliga samlingen och eleverna fortsätter sedan med ämnesundervisningen
som bedrivs i huvudsak med elever från samma årskurs.

Daglig samling

Den dagliga samlingen genomförs på 30 minuter måndag och fredag och 20 minuter tisdag till torsdag. Den inleder dagen för alla elever. Kl. 08.30 varje dag samlas alla elever i sin ansvarsgrupp för att ha samling. Syftet med samlingen är att skapa gemenskap och god skolkultur samt att få tid att planera veckan och att ta upp aktuella händelser kopplat till kunskapskraven. Under samlingen finns det även tid för diskussioner och övningar kopplade till skolans förhållningssätt och ordningsregler.

Sammanhangsstyrd undervisning

I Vittra strävar vi efter att undervisningen sker i ett sammanhang. Det gör vi bland annat genom att fläta samman de olika ämnena i kursplanerna i en så kallad ämnesövergripande undervisning där eleverna får arbeta i olika case/projekt eller utifrån teman. I projekten försöker vi att arbeta med elever från hela arbetslaget.

Läsår i perioder

Inom Vittra har vi delat in läsåret i 6 perioder, varje period följs av en utvecklings- och planeringsdag (UF-dag) då lärare och pedagoger utvärderar föregående period samt planerar och förbereder arbetet i nästa.

Sammanhållna arbetspass

Periodindelningen innebär att vi kan ha olika scheman i de olika perioderna vad det gäller antal timmar i respektive ämne. De ämnen som har mindre tid enligt timplanen exempelvis slöjd, bild och hemkunskap, kan på så vis läsas mer intensivt under en eller ett par perioder. Det gör att vi istället får lite längre sammanhållna arbetspass för att kunna arbeta praktiskt och laborativt med färre avbrott för framtagning och undanplockning av material.

Schema

Ditt barns schema kommer att finnas inlagt i SchoolSoft

Uppstartsperioden

Under den första perioden, Uppstartsperioden, arbetar vi aktivt med att bygga en god kultur på skolan. Värdegrundsarbetet genomförs i olika grupperingar som en naturlig del i undervisningen. Under Uppstartsperioden genomförs även alla utvecklingssamtal samt kartläggningen av nya elevers nuläge i respektive ämne.

Vuxennärvaro

I Vittra tror vi på en nära pedagogisk relation och den samlade forskningen visar på en ökad trygghet vid vuxennärvaro. Därför är det självklart för oss att det alltid finns någon vuxen med där våra barn och elever är. Det innebär att vuxna är närvarande bland barn och elever även vid rast och lunch.

Hittade du inte vad du letade efter?